Orostider i Sverige och världen, inflationsbekämpning, räntehöjningar, NATO, konjunkturförsvagning, bedrägeriökning men också tillväxt i banken, många nya kunder, bästa resultatet någonsin och förstärkning med fler medarbetare.
Världen
Det är orostider i vår del av världen. Rysslands invasionskrig i Ukraina har snart pågått i två år med mycket stora mänskliga lidanden som följd men även en enorm miljö- och kapitalförstöring. Hamas angrepp på Israel i oktober har även detta lett till ett krig med fruktansvärda följder för civilbefolkningen. Inte i något av ovanstående fall ser det ut som att det finns en lösning i närtid utan lidandet fortsätter. Hur blir det i USA efter presidentvalet i november? Ja det är mer oroligt i världen nu än på många år.
Sverige
Här på hemmaplan har det under 2023 varit många skjutningar och sprängningar. Hänsynslösheten ökar och många oskyldiga drabbas. Samhället kraftsamlar för att försöka lagföra de som utför brotten med viss framgång som det verkar men det är för tidigt att säga om det är ett trendbrott.
Sveriges ansökan till NATO har nu godkänts av alla medlemmar i NATO. Sverige är med i den största försvars- och säkerhetsorganisationen och det är bra för både Sverige och NATO.
I Sverige blev den ekonomiska temperaturen lägre under 2023 och BNP-tillväxten blev negativ. Riksbanken fortsatte att höja räntan från 2,50 till 4,00 procent under året. Från starten av höjningarna i maj 2022 så har det på bara 1,5 år höjts åtta (8!) gånger. Den senaste höjningen i september 2023 ser ut att vara den sista under denna konjunkturcykel. Effekterna av räntehöjningarna har inte uteblivit utan samhällsekonomin har kylts av rejält under det gångna året, vilket många branscher vittnar om.
Banken
I banken har det varit hög temperatur hela året. Vi har genomfört många kundmöten och de har ofta handlat om hur mycket högre blir räntan nu och skall man binda räntan framöver eller är det rörlig ränta som är bäst. Självklart är det många kunder som är oroliga när räntan stigit så kraftigt samtidigt som inflationen gör att priset på mat och andra nödvändiga varor, också ökar i pris. Vi har försökt hjälpa våra kunder så mycket vi kunnat i den situation som de befunnit sig i. Just kundmöten är något som vi i banken anser är väldigt viktigt. Varför, jo för att vi vill vara tillgängliga för våra kunder och kunna svara på olika frågor och vi jobbar hela tiden för att stärka kundrelationen så att den är och förblir långsiktig. Det är så vi jobbar – långsiktigt – för vi har funnits här i 120 år och vi räknar med att vi skall finnas här lika länge till, minst!
Bankens ställning är fortsatt stark och intjäningsförmågan god. Rörelseresultatet för 2023 blev det högsta hittills i bankens historia. Förklaringen är att vi växt både på in- och utlåning huvudsakligen beroende på ett stort inflöde av privat- och företagskunder och stor ökning av avkastningen på egen likviditet. Relativt låga kreditförluster är också en viktig faktor. De kreditförluster som syns i resultaträkningen är till största del reserveringar för befarade förluster dvs inte faktiska. Det historiskt starka resultatet beror på många faktorer men en avgörande faktor är personalen, som gör ett fantastiskt jobb!
Soliditeten ökar under året och är fortsatt en av de högsta bland svenska banker vilket är en stor trygghet för alla kunder.
Antalet medarbetare har ökat under året med 1,5 årsarbetare och vi har rekryterat två personer till som börjat nu under januari-februari 2024. Vi behövde bli fler för att kunna fortsätta att ge bra service till våra kunder och även för att vi skall kunna fortsätta växa genom att ta in nya kunder.
Bedrägerier
Bedrägerier mot kunder där bedragarna använder sig av banksystemet är ett samhällsproblem av stora mått. Vi som bank försöker informera på olika sätt för att minska risken för att du som kund blir utsatt för ett bedrägeri. Vi lyckas ibland förhindra bedrägerier men ibland inte. En del åtgärder för att minskar risken för bedrägeri har genomförts under 2023. Men vi räknar med att ha fler tekniska lösningar på plats under 2024, allt för att våra kunder skall kunna minska sin risk. Tänk på följande:
- gör inte bankärenden på uppmaning av någon annan som ringer, sms:ar eller liknande.
- ett investeringsförslag som du får via sociala medier, mail eller telefon, som verkar för bra för att vara sant – är oftast inte sant!
Banken
Banken fortsätter att leva upp till Sparbanksidén dvs att ge tillbaka av bankens vinst till lokalsamhället. Under året har banken och Stiftelsen Sparbanken Tranemo tillsammans delat ut 2,7 Mkr till huvudsakligen olika föreningar runt om i kommunen. Det känns väldigt bra att kunna stötta föreningar som bedriver, en för vårt samhälle, så viktig verksamhet!!
Slutligen vill jag tacka alla kunder och medarbetare för ett riktigt bra år!
Tranemo i april 2024
Fredrik Björkman, VD